Skip to main content

Händelser och saker som hänt mig i år...

Reykjavík på Nyårsafton


Nú árið er liðið í aldana skaut, säger man på Island på nyårsafton. Detta betyder, grovt översatt och utan poetisk klang – så, då är det här året också över. Låter som sagt bättre på isländska.

Och var är det egentligen som har hänt, mig personligen och dem jag bryr mig om. Struntar i allt annat och alla saker som hänt alla andra för det har det stått så mycket om i diverse tidningar, TV och ditten med datten.

Nåväl. 2006 började på samma sätt som 2005, nämligen med att jag var på jakt efter jobb. Dock med den stora skillanden att jag istället för att vara i Linköping med stadig inkomst från Kvällsgruppen befann mig så nära nordpolen jag kommit helt utan inkomst... obra kan det tyckas på många sätt och vis.

Flyttade emellertid in i ett vandrarhem där jag hade mitt egna lilla rum, till en början utan egna saker, där det också bodde tre fransoser – som alla var konstiga på olika sätt. I januari blev det emellertid en snabbtripp tillbaka till Sverige för att flyttstäda lägenheten i Halmstad och packa ihop sakerna inför transport per container till Reykjavik. Fick upp lillebrorsan över helgen och hans hjälp var - helt enkelt – ovärderlig. Hade knappast klarat det utan honom! Resan upp till Götet (containerhamnen) var samtidigt mycket spännande pga snöoväder och fantastiskt mycket frost på rutan, vilket begränsade sikten till c.a tio centimeter. Men, som de hjältar vi var, lyckades vi både ta oss till Göteborg, och dessutom lämna av sakerna strax innan de stängde.

Nåväl. Tillbaka på Island så började jag jobba i lilla lagret på BYKO. Nästan direkt var det dags för årsfest för att fira av året som gått (själv såg jag det dock som en möjlighet att fira in det nya året istället). Kort efter den var det sedan inomhusfotbollsturnering, där vi på lagret lyckades få pris för outstanding performance utanför plan.

Utöver detta var våren tämligen händelselös, förutom naturligtvis inköp av en riktig läckerbit till bil! Jo, jag blev för första gången ägare till en bil. Och den rullar fortfarande, trots vissa problem med lite allt möjligt.

Våren inledde dock resperioden, både norrut och österut. Gav mig på ett misslyckat besök till Borgarfjördur, en mycket lyckad resa till Vik och framför allt mitt första bröllop!

Fick äran att närvara när Johan (pluggkamrat från Linkan) och Sara gifte sig i de Värmländska skogarna, en fantastisk dag i Maj. Jättefint var det!

Strax därefter blev det dags att flytta från vandrarhemmet (där jag blivit utkastad i början av Maj) till en egen källarlägenhet med takhöjd på 1,90. Där bor jag fortfarande.

Sommaren fortsatte sedan med resor. Tog mig slutligen till Akureyri tillsammans med pappa där vi hälsade på farmor och drog på The Golden Circle tillsammans med några Nordjobbare som bodde på översta våningen i mitt hus. Riktigt trevliga killar som stannade över sommaren. Det var även tillsamman med dem som jag drog på sommarens långresa (förutom Sverige då). Blev två fulla bilar som på en fredagskväll begav sig österut med sikte på Höfn (på sydöstra Island). Dock var det inte målet som var poängen utan allt man såg på vägen... Seljalandsfoss, Skógafoss, Skaftafell, Svartifoss, Svínafellsjökull, Vatnajökull, Jökulsáarlón och Höfn. Blev helt förälskad i naturen och måste bara dit igen.

Sen passade Signý och Konrad på att komma för att jobba med städning på universitetet i en månad. Var verkligen jättekul att ha dem här – kunna umgås med dem helt fritt. Självklart passade vi på att resa lite också. Så trippen blev riverrafting i Varmahlíð kombinerat med en fika på Akureyri och återigen besök hos farmor. Skitkul, verkligen! Förutom dem kom även min halvsvennekusin Oskar till landet, först bara för sommar

Under sommaren passade jag också på att byta position hos Byko. Flyttade från lagret till inköpsavdelningen, där jag numera sköter statistiken och inköp av de mycket manliga hushållsprodukterna (plastlådor, kvastar, köksvågar osv). Ett kontor med mycket bra moral och riktigt sköna medarbetare! Dock är vi bara två under 30 och medelåldern börjar väl närma sig det halva århundradet. Trivs emellertid väldigt bra och har absolut inga planer på att söka mig vidare, åtminstone under den närmsta tiden.

Nåväl. Tillbaka till resorna istället. Micke Bauer kom och besökte mig – erhöll för övrigt smeknamnet One Sick Motherf****r av honom. Orsakerna behöver vi inte gå in på här.

Med hösten tog resorna slut. Hann dock med både en Vik-tripp och en Golden Circle till. Denna gång tillsammans med utbytesstudenterna som kommit istället för Nordjobbarna. Dessa var några sjukt sköna lirare som jag hade riktigt roligt ihop med! Känner till och med att jag borde presentera dem lite kortfattat:

  • John – Engelsman som aldrig kom ur sängen innan lunch. Han lyckades till och med missa ett flyg, just på grund av detta. Samtidigt fantastiskt skön och jag hoppas verkligen att vi lyckas hålla kontakten.
  • Nico – Ze Crazy German. Riktigt skön lirare som la upp terminen med det enda i åtanke att han inte skulle ha några tentor utan bara inlämninguppgifter.
  • Luca – El italiano. Musik och filmfantast som fick mig att börja uppskatta Emiliana Torrini lite mer.

Beskrivningen får dem att låta väldigt oseriösa, eller så är det kanske bara så de flesta studenter är? Vill minnas att jag själv inte åkte till Konstanz mest för pluggets skull, utan snarare för upplevelsen.

Sedan blev det återigen dags för en Sverigetripp och återigen var det med bröllop i åtanke. Nu var det Gustav (jepp, Linköping) och Katarina som gick in det heliga strax utanför Halmstad. Bröllopsfesten hölls sedan på en gammal herrgård, där jag direkt började drömma om att vara gammal greve med betjänter och lerduvebana. Mmm.

Hösten fortskred sedan i sin normala höstlunk med vardagar i tät följd. Hände egentligen inte så mycket som värt är att nämna. Jobb, fest, ditten, datten... vardagar som sagt.

Julen kom som alltid med ett välkommet avbrott i tristessen och naturligtvis blev det till att återigen flyga hem till moder Svea och familjens trygga famn i Lund. Nyår blir sedan istället med släkten i Garðabær, dock utan familjen.

Som (nästan) avslutning då, som den kille man är, måste jag ju lägga upp de tre viktigaste saker som hänt mig under detta året:

  • Ta mitt pick o pack o flytta till Island
  • Få ett jobb jag trivs med på ett företag jag tycker om
  • Få möjligheten att, på nära håll, umgås med mina kusiner

Och vad hoppas man på inför 2007, förutom världsfred och att Gisele Bündchen bjuder på date?

  • Köpa bra lägenhet i ett vettigt område
  • Få möjligheten att se ännu mer av mitt fantastiska land
  • Lära känna fler underbara människor som förgyller ens dag.

Ett Gott Nytt 2007

Må det bli det bästa året någonsinn!

Comments

Popular posts from this blog

Helgen

Var i Sverige på bröllop i helgen! Måste erkänna att det var hur gött som helst att komma bort från skiten som händer här i några dagar och lovade mig själv när jag klev på planet i fredags att inte läsa några nyheter om Island tills jag kom tillbaks. Ett löfte jag höll. Tror blodtrycket sjönk med 20-30 och pulsen med minst lika många bpm. Bröllopet då? Jo, det var min barndomsvän och "storebror" PH som gick i det heliga med sin Linn i Klosterkyrkan i Lund. Så nu har de skaffat nybyggd kåk och gått o gift sig. Fan, de är ju mycket vuxnare än jag :) Bröllopsfesten var sedan knappt 100 pers på en gård i Lunds utkanter med mycket god mat, gott vin, gott sällskap och allmänt bra kalas! Klart kompetent och mycket glädje! Men sen tog det inte mer än en dag innan man drogs ner i den allmäna depressionen här på ön igen :( Suck.

Världens läskigaste spindel

Goliath Bird Eating Spider It's frequently described as "larger than a dinner plate," presumably because spider-scientists don't want to freak people out with the significantly more relevant "big enough to fit over your face." It's a foot across and, when it's in the mood, brings down entire birds and eats them. It doesn't make webs, or leap great distances--it just slowly sneaks up behind things and jumps on them. Yes, just like in your nightmares. Go ahead and check behind you. We'll wait. As if a giant spider that can bring down a moderate-sized flying animal wasn't bad enough, it's one of the "hissing bastard spiders" (that's actually its full scientific name), the creepiest creature to exist outside of a horror novel. At this point, evolution clearly just started piling in everything nasty that could possibly fit: Its spit can dissolve flesh down to the bone AND it can shoot invisible hairs that cut your eyes and mo

Obligatorisk valfrihet

I dagens samhälle lyfts valfriheten till fullständig maxim; får du inte välja fritt så är något fel. Detta gäller i sin tur alla livets aspekter; från vilken förskola, skola och utbildning du vill ha som barn, till var och hur du vill bo, vem du (eventuellt) vill dela ditt liv med, vad du vill jobba med och hur du vill tillbringa din pension. Utöver dessa större val ska vi även välja mellan olika abonnemang och hur vi hanterar återkommande kostnader. Dessa sträcker sig från mer obligatoriska sådana som lån, försäkringar, internet, boendekostnad, telefon och tv. Till mer frivilliga som hemstädning, kläder, smink, rakblad, kalsonger, dataspel och vidare, beroende på det egna hushållets intressen. Har vi barn ska deras önskningar helst uppfyllas; gällande allt från antalet skärmar, begränsningar i skärmtid, läxläsning, studiehjälp, olika fritidsaktiviteter, osv. Sedan ska vi hantera alla vardagsköp, och ta ansvar för dem. Köper vi alltid ”bra miljöval” och Eko? Ska barnen ha en plas