Skip to main content

Får jag be om största möjliga… tystnad

Har vi glömt bort tystnaden?

Vi tillbringar mer och mer tid med ljud omkring oss; från bilstereon, radion, telefonen, tv.n, eller ljudanläggningen där vi än befinner oss. Vi rör oss från en ljudmiljö, till en annan, där de flesta av oss (jag själv inkluderad) sedan sätter i hörlurar när vi är mellan två ställen för att ytterligare ta till oss ljud.

Är vi sedan hemma, så har vi bakgrundsmusik eller TV.n igång.

Och på pendeln/bussen har vi alla i lurar för att kunna smita in i vår egna skapade ljudbubbla.

Gör vi detta för att slippa bli störda?

För att hinna lyssna på just den där saken?

Eller är det för att fly undan tystnaden?

Jag känner mig lika skyldig till detta som alla oss andra, då min ursprungsidé med det här inlägget var att tipsa om mina favoritpoddar.

Förr fick man tystnaden (eller naturens ljud) på köpet, då man inte kunde bära en egen ljudanläggning med sig (kanske var det därför diktsamlingar var vanligare då? Då kunde man stanna till en stund, läsa en kort dikt, och sen fundera på den när man gick vidare dit man skulle). Men nu sätter man lurar i öronen oberoende av vart man går (och riskerar därmed liv och lem i trafiken).

För jag tror att vi behöver vår tystnad. 

Vår stund utan yttre stimuli för att kunna sortera tankar och idéer.

Greta (ja, hon) nämnde när hon anlänt Lissabon i förra veckan (på väg till COP25 i Madrid) att en av de stora skillnaderna med att befinna sig ute till havs var att hon hann tänka. Plötsligt hade hon kommit på barnvisor som hon inte kunnat minnas på flera år.

När hinner vi andra göra det?

På morgonen när barnen ska lämnas på skola/dagis? På väg till jobbet när vi bombarderar oss själva med ljud i lurar? På jobbet/i skolan? Efteråt när man ska hinna hämta och till eventuella aktiviteter för barn och en själv? Vid middagen och efterföljande läggning? Eller när barnen somnat och man själv somnar till framför TV.n? (själv somnar jag oftast innan detta steget)

Vi tittade på ett TV-program (avsnitt 3 av Din Hjärna på SVT Play - rekommenderas!) igår som handlade om hjärnan och fysisk aktivitet. I avsnittet sas det att hjärnan byggs upp om man motionerar måttligt i 40 minuter om dagen och en de pratade med sa att hon uppskattade att gå hem från jobbet, då hon då kunde tänka klart på jobbet och ha en rensad skalle när hon väl kom hem.

Men själv känner jag att jag sällan lyckas med det; utan att jag istället försöker hinna med ett extra poddavsnitt.

Det finns ju möjligheten att ta in på spa, eller retreat, eller kloster, över en helg. Men hellre vill jag få in det i vardagen.

Få in möjligheten att tänka och reflektera över det som skett och det som komma skall.

Hinna vara proaktiv i mina tankar, snarare än reaktiv när något händer.

Känna att jag är så pass förberedd att jag kan ta de förändringar som oundvikligen sker, utan att bli jobbigt stressad och tappa humöret.

Men där jag inte varje dag.

Ännu…
x

Comments

Popular posts from this blog

Helgen

Var i Sverige på bröllop i helgen! Måste erkänna att det var hur gött som helst att komma bort från skiten som händer här i några dagar och lovade mig själv när jag klev på planet i fredags att inte läsa några nyheter om Island tills jag kom tillbaks. Ett löfte jag höll. Tror blodtrycket sjönk med 20-30 och pulsen med minst lika många bpm. Bröllopet då? Jo, det var min barndomsvän och "storebror" PH som gick i det heliga med sin Linn i Klosterkyrkan i Lund. Så nu har de skaffat nybyggd kåk och gått o gift sig. Fan, de är ju mycket vuxnare än jag :) Bröllopsfesten var sedan knappt 100 pers på en gård i Lunds utkanter med mycket god mat, gott vin, gott sällskap och allmänt bra kalas! Klart kompetent och mycket glädje! Men sen tog det inte mer än en dag innan man drogs ner i den allmäna depressionen här på ön igen :( Suck.

It´s a bird eat bird world...

Undrar vad den lilla ankan tänker... den ser liksom mest förvånad ut.

Obligatorisk valfrihet

I dagens samhälle lyfts valfriheten till fullständig maxim; får du inte välja fritt så är något fel. Detta gäller i sin tur alla livets aspekter; från vilken förskola, skola och utbildning du vill ha som barn, till var och hur du vill bo, vem du (eventuellt) vill dela ditt liv med, vad du vill jobba med och hur du vill tillbringa din pension. Utöver dessa större val ska vi även välja mellan olika abonnemang och hur vi hanterar återkommande kostnader. Dessa sträcker sig från mer obligatoriska sådana som lån, försäkringar, internet, boendekostnad, telefon och tv. Till mer frivilliga som hemstädning, kläder, smink, rakblad, kalsonger, dataspel och vidare, beroende på det egna hushållets intressen. Har vi barn ska deras önskningar helst uppfyllas; gällande allt från antalet skärmar, begränsningar i skärmtid, läxläsning, studiehjälp, olika fritidsaktiviteter, osv. Sedan ska vi hantera alla vardagsköp, och ta ansvar för dem. Köper vi alltid ”bra miljöval” och Eko? Ska barnen ha en plas