Skip to main content

Arctic Awakening

Jag såg just en väldigt bra film om klimatförändringarna med utgångspunkt i Arktis (och Svalbard), som jag verkligen vill rekommendera.

Den är bara 20 minuter om det som händer på vår jord och vad som redan hänt uppe i norr - där förändringarna är större än här.

Filmen heter Arctic Awakening och hittas på länken.

Men det var två saker som sas i filmen som fick mig att verkligen reagera.

Dels
"We're moving towards a better society, with a better future, with a better life together."

Och
"Redefine the definition of success."

För i dessa två meningar har vi hela grunden till omställningen.

För det handlar inte om att försaka saker, späka sig och att att äta barkbröd och kokt livrem (som de fick göra i något avsnitt av Historieätarna). Utan det handlar om att skapa en gemensam hållbar framtid, som inte utarmar vare sig oss själva eller vår planet.

Och hur gör vi det då?

Och hinner vi?

På den första frågan svarar jag - det återstår att se. Men jag inspireras av både AOC.s och Labours Green New Deal, som i grunden handlar om att ställa om till ett mer humant samhälle. Spana in videon här för en liten genomgång om du vill veta mer:


Och på den andra frågan. Så hoppas jag det. För annars riskerar vi att sluta i något sånt här, vid redan 4 graders uppvärmning:


Comments

Popular posts from this blog

Helgen

Var i Sverige på bröllop i helgen! Måste erkänna att det var hur gött som helst att komma bort från skiten som händer här i några dagar och lovade mig själv när jag klev på planet i fredags att inte läsa några nyheter om Island tills jag kom tillbaks. Ett löfte jag höll. Tror blodtrycket sjönk med 20-30 och pulsen med minst lika många bpm. Bröllopet då? Jo, det var min barndomsvän och "storebror" PH som gick i det heliga med sin Linn i Klosterkyrkan i Lund. Så nu har de skaffat nybyggd kåk och gått o gift sig. Fan, de är ju mycket vuxnare än jag :) Bröllopsfesten var sedan knappt 100 pers på en gård i Lunds utkanter med mycket god mat, gott vin, gott sällskap och allmänt bra kalas! Klart kompetent och mycket glädje! Men sen tog det inte mer än en dag innan man drogs ner i den allmäna depressionen här på ön igen :( Suck.

Obligatorisk valfrihet

I dagens samhälle lyfts valfriheten till fullständig maxim; får du inte välja fritt så är något fel. Detta gäller i sin tur alla livets aspekter; från vilken förskola, skola och utbildning du vill ha som barn, till var och hur du vill bo, vem du (eventuellt) vill dela ditt liv med, vad du vill jobba med och hur du vill tillbringa din pension. Utöver dessa större val ska vi även välja mellan olika abonnemang och hur vi hanterar återkommande kostnader. Dessa sträcker sig från mer obligatoriska sådana som lån, försäkringar, internet, boendekostnad, telefon och tv. Till mer frivilliga som hemstädning, kläder, smink, rakblad, kalsonger, dataspel och vidare, beroende på det egna hushållets intressen. Har vi barn ska deras önskningar helst uppfyllas; gällande allt från antalet skärmar, begränsningar i skärmtid, läxläsning, studiehjälp, olika fritidsaktiviteter, osv. Sedan ska vi hantera alla vardagsköp, och ta ansvar för dem. Köper vi alltid ”bra miljöval” och Eko? Ska barnen ha en plas

It´s a bird eat bird world...

Undrar vad den lilla ankan tänker... den ser liksom mest förvånad ut.