Skip to main content

Temat sköna söndagar, fortsätter

Vaknade först av alla i morse och inledde dagen med att steka en ägg-ost-salami-macka till frukost, kombinerat med ett glas apelsinjuice och en god kopp kaffe. Åt det, sittandes på vår veranda som har utsikt över en forsande älv med skog på båda sidor.
Kan vara den näst bästa utsikt jag någonsin haft. Och även en klockren inledning på en skön söndag.
Bestämde mig sedan för att utforska omgivningen och hitta den näraliggande campingen som inte alls har lika sköna stugor som vi har. Gick dock först åt fel håll och fick istället njuta av den otroligt vackra naturen och sköna bondbebyggelsen i denna dal som jag nu kallar för hem i två månader. Känslan jag fick när jag gick där var en av rent lugn och avslappning, fanns inga bekymmer som tryckte på och inga måsten som skulle göras. Helt underbart! Det började tom regna lite granna (vilket det tydligen alltid gör här), men inte ens det kunde bryta min kontemplation.
Dock gick jag ju som sagt åt fel håll.
Återvände då till campingen efter denna sköna promenad och stötte då på Santos som låg och tugga på sin fotboll. Santos är en helt underbart skön svart labrador som springer fritt på området. Han är allas bästa kompis och håller sitt avstånd till folk om de inte bjuder in honom. Vilket jag ju gjorde. Så det blev till att spela fotboll med honom i några timmar, i regn och sol om vartannat.
Även det riktigt roligt.
Efter många sparkar bestämde jag mig dock för att slutligen hitta den omtalade campingen och gick då typ 200 m åt andra hållet. Vilket visade sig räcka. Helt riktigt så har vi dragit vinstlotten i boendet. Hela de andras stuga skulle passa i vårt vardagsrum. Och de har inte heller satellit-TV, kök, eller ens toalett. Detta medans vi klagar på att vi inte har en bastu.

Ok. Det här kanske var lite osammanhängande. Men så får det vara.
Jag har i alla fall haft en klockren söndag och ser tom lite fram emot att få dra på mig ringbrynjan i morrn för att fortsätta styckningen.
Livet är rätt skönt.

Comments

Popular posts from this blog

Obligatorisk valfrihet

I dagens samhälle lyfts valfriheten till fullständig maxim; får du inte välja fritt så är något fel. Detta gäller i sin tur alla livets aspekter; från vilken förskola, skola och utbildning du vill ha som barn, till var och hur du vill bo, vem du (eventuellt) vill dela ditt liv med, vad du vill jobba med och hur du vill tillbringa din pension. Utöver dessa större val ska vi även välja mellan olika abonnemang och hur vi hanterar återkommande kostnader. Dessa sträcker sig från mer obligatoriska sådana som lån, försäkringar, internet, boendekostnad, telefon och tv. Till mer frivilliga som hemstädning, kläder, smink, rakblad, kalsonger, dataspel och vidare, beroende på det egna hushållets intressen. Har vi barn ska deras önskningar helst uppfyllas; gällande allt från antalet skärmar, begränsningar i skärmtid, läxläsning, studiehjälp, olika fritidsaktiviteter, osv. Sedan ska vi hantera alla vardagsköp, och ta ansvar för dem. Köper vi alltid ”bra miljöval” och Eko? Ska barnen ha en plas

Helgen

Var i Sverige på bröllop i helgen! Måste erkänna att det var hur gött som helst att komma bort från skiten som händer här i några dagar och lovade mig själv när jag klev på planet i fredags att inte läsa några nyheter om Island tills jag kom tillbaks. Ett löfte jag höll. Tror blodtrycket sjönk med 20-30 och pulsen med minst lika många bpm. Bröllopet då? Jo, det var min barndomsvän och "storebror" PH som gick i det heliga med sin Linn i Klosterkyrkan i Lund. Så nu har de skaffat nybyggd kåk och gått o gift sig. Fan, de är ju mycket vuxnare än jag :) Bröllopsfesten var sedan knappt 100 pers på en gård i Lunds utkanter med mycket god mat, gott vin, gott sällskap och allmänt bra kalas! Klart kompetent och mycket glädje! Men sen tog det inte mer än en dag innan man drogs ner i den allmäna depressionen här på ön igen :( Suck.

Sargon den Store

Now, any king who wants to call himself my equal, wherever I went, let him go.   Sargon av Akkad Seriöst. Den här killen förtjänar verkligen en egen bokserie. Och om det inte finns någon så får jag väl skriva den själv.